Responsiv design

Responsiv webbdesign (engelska Responsive Web Design, RWD) innebär att en webbsida automatiskt anppassas och förändras beroende på vilken typ av enhet (dators bildskärm, SmartPhone, Surfplatta) som används, där dess skärmstorlek och skärmupplösning samt vilka funktioner som webbläsaren stödjer, ligger till grund för hur webbsidan presenteras.

Sidornas bredd och höjd samt bilder anpassas automatiskt, där dess bilder skalas om beroende på främst fönsterbredden. Det innebär att besökare kan se samma webbplats från exempelvis en mobiltelefon, en läs/surfplatta eller en persondator utan att behöva scrolla och zooma så mycket som hade krävts vid traditionell webbdesign.

Responsiv webbdesign är ett alternativ till att bygga olika versioner av en webbplatsen för olika skärmupplösningar, där man tidigare exempelvis skapade en datorversion kallad http://www.webbsidan.se och en mobilversion kallad http://mobil.webbsidan.se.

Möjligheterna med att uppgradera sin befintliga webblösning till en responsiv webbsida är ett starkt argument då över 20% av dagens Internetanvändande sker från mobila enheter.

Enligt Internetstatistik.se är det 93% av befolkningen, under 2015, som har tillgång till internet och 91% som använder internet. I åldern 8-55 år är det över 95% som använder internet där den dagliga användningen av internet ökar i alla åldersgrupper.

92% av befolkningen har en dator.
90% har bredband hemma, 59% har en surfplatta och 97% av befolkningen har en mobiltelefon. I genomsnitt använder vi internet totalt 21 timmar i veckan, varav drygt 8 timmar spenderas på internet i mobilen.

De flesta barnfamiljer (87%) har flera datorer, smartmobiler och surfplattor.

Majoriteten är smartmobilanvändare

77% av befolkningen har en SmartPhone och 76% använder internet i mobilen, 62% gör det dagligen.
Mer än hälften av svenskarna upp till 55 års ålder använder internet i mobilen dagligen.

TOP